ریاضی
ریاضی

 

- خداوند يكي از ملائك خود را براي همراهي با كوروش به زمين فرستاد و كوروش را با كالبدي، از پاسارگاد بيرون كشيد. فرشته در كنار كوروش قرار گرفت.كوروش گفت: «عجب!اينجا چقدر مرطوب است!» و فرشته تاسف خورد.
- ميتواني مرا بين مردم ببري؟ ميخواهم بدانم نوادگان عزيزم چقدر به ياد من هستند.
و فرشته چنين كرد. كوروش براي اينكار ذوق و شوق بسياري داشت اما به زودي نااميدي جاي اين شوق را گرفت. به جز عده ي اندكي، كسي به ياد او نبود.كوروش بسيار غمگين شد اما گفت: اشكالي ندارد. خوب آنها سرگرم كارهاي روزمره ي خودشان هستند. فرشته تاسف خورد.
در راه مي شنيد كه مردم چگونه يكديگر را صدا ميزنند: عبدالله! قاسم! …
- هرگز پيش از اين چنين نام هايي نشنيده بودم!
فرشته گفت: اين اسامي عربي هستند و پس از هجوم اعراب به ايران مرسوم شدند.
- اعراب؟!
- بله. تو آنها را نمي شناسي. آن موقع كه تو بر سرزمين متمدن و پهناورايران حكومت مي كردي و حتي چندين قرن پس از آن، آنها از اقوام كاملا وحشي بودند.
كوروش برافروخت: يعني مي گويي وحشي ها به ميهنم هجوم آورده و آن را تصرف كردند؟!پس پادشاهان چه مي كردند؟!
فرشته بسيار تاسف خورد.
سكوت مرگباري بين آنها حاكم شده بود. بعد از مدتي كوروش گفت: تو مي داني كه من جز ايزد يكتا را نمي پرستيدم. مردم من اكنون پيرو آييني الهي هستند؟
- در ظاهر بله!
كوروش خوشحال شد: خداي را سپاس! چه آييني؟
- اسلام
- چگونه آييني است؟
- نيك است
و كوروش بسيار شاد شد. اما بعد از چندين ساعت معني در ظاهر بله را فهميد …
- نقشه فتوحات ايران را به من نشان مي دهي؟ مي خواهم بدانم ميهنم چقدر وسيع شده.
وفرشته چنين كرد.
- همين؟!
كوروش باورش نمي شد. با نا باوري به نقشه مي نگريست.
- پس بقيه اش كجاست؟ چرا اين سرزمين از غرب و شرق و شمال و جنوب كوچك شده است؟!
و فرشته بسيار زياد تاسف خورد.
- خيلي دلم گرفت ، هرگز انتظار چنين وضعي را نداشتم. مي خواهم سفر كوتاهي به آنسوي مرزها داشته باشم و بگويم ايران من چه بوده شايد اين سفر دردم راتسكين دهد.
فرشته چنين كرد، تازه به مقصد رسيده بودند كه با مردي هم كلام شدند. پس ازچند دقيقه مرد از كوروش پرسيد: راستي شما از كجا مي آييد؟ كوروش با لبخندي مغرورانه سرش را بالا گرفت و با افتخار گفت:
ايران!
لبخند مرد ناگهان محو شد و گفت : اوه خداي من، او يك تروريست متحجّر است!
عكس العمل آن مرد ابدا آن چيزي نبود كه كوروش انتظار داشت. قلب كوروش شكست…
- مرا به آرامگاهم باز گردان.
فرشته بغض كرده بود: اما هنوز خيلي چيزها را نشانت نداده ام، وضعيت اقتصادي، فساد، پايمال كردن …
كوروش رو به آسمان كرد و گفت: خداوندا مرا ببخش كه بيهوده بر خواسته ام پافشاري كردم، كاش همچنان در خواب و بي خبري به سر مي بردم.

كوروش تو نخواب كه ملتت در خواب است آرامـــگـهـت غـــرقــه بـه زيـــر آب اسـت
 ايـنبار نـه بيــگانه كه دشـمن ز خـود است صد ننـگ به ما كـه روح تو بي تاب است.

ஜ۩۞۩ஜ ₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪ ஜ۩۞۩ஜ

 امپراطور يونان به کوروش کبیر گفت:
(( ما براي شرف ميجنگيم شما براي پول )) کوروش کبیر پاسخ داد :
 (( هرکس براي نداشته هايش ميجنگد ))


ایستاده بمیرید بهتر است تا روی زانوهایتان زندگی کنید(کوروش بزرگ)

دستور دادم بدنم را مومیایی نکنند تا ذرات بدنم سرتا سر خاک ایران زمین را فرا گیرد. (کوروش بزرگ)
 

آیا می دانید کورش یک زن بیشتر نداشت!!
 آیا میدانید حذف بخش هخامنشی از کتاب تاریخ مدارس به تصویب رسید؟!
فرزندانمان دیگر حتی نام کوروش و داریوش را نخواهند شنید!!
آیا میدانید 17 ژوئن (27 خرداد) روز جهانی کوروش است و این روز فقط درتقویم ایران نیست؟!
 

ஜ۩۞۩ஜ ₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪ ஜ۩۞۩ஜ



در این خاک زرخیز ایران زمین                         نبودند جز مردمی پاک دین

 همه دینشان مردی و داد بود                         وز آن کشور آزاد و آباد بود

 چو مهر و وفا بود خود کیششان                      گنه بود آزار کس پیششان

 همه بنده ناب یزدان پاک                               همه دل پر از مهر این آب و خاک

 پدر در پدر آریایی نژاد                                    ز پشت فریدون نیکو نهاد

 بزرگی به مردی و فرهنگ بود                          گدایی در این بوم و بر ننگ بود

 کجا رفت آن دانش و هوش ما                          که شد مهر میهن فراموش ما

 که انداخت آتش در این بوستان                       کز آن سوخت جان و دل دوستان

 چه کردیم کین گونه گشتیم خار؟                     خرد را فکندیم این سان زکار

 نبود این چنین کشور و دین ما                         کجا رفت آیین دیرین ما؟

 به یزدان که این کشور آباد بود                          همه جای مردان آزاد بود

 در این کشور آزادگی ارز داشت                         کشاورز خود خانه و مرز داشت

 گرانمایه بود آنکه بودی دبیر                              گرامی بد آنکس که بودی دلیر

 نه دشمن دراین بوم و بر لانه داشت                  نه بیگانه جایی در این خانه داشت

 از آنروز دشمن بما چیره گشت                         که ما را روان و خرد تیره گشت

 از آنروز این خانه ویرانه شد                               که نان آورش مرد بیگانه شد

 چو ناکس به ده کدخدایی کند                           کشاورز باید گدایی کند

 به یزدان که گر ما خرد داشتیم                           کجا این سر انجام بد داشتیم

 بسوزد در آتش گرت جان و تن                           به از زندگی کردن و زیستن

 اگر مایه زندگی بندگی است                             دو صد بار مردن به از زندگی است 

 بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم                               برون سر از این بار ننگ آوریم  

ஜ۩۞۩ஜ₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪ஜ۩۞۩ஜ

هرگز نخواب کوروش
دارا جهان ندارد
سارا زبان ندارد
رستم در این هیاهو گرز گران ندارد
روز وداع خورشید زاینده رود خشکید
زیرا دل سپاهان نقش جهان ندارد
بر نام پارس دریا نام دگر نهادند
گویی که آرش ما تیر وکمان ندارد
دریای مازنی ها بر کام دیگران شد
دزدان سرزمینت بر بیستون نوشتند
اینجا خدا ندارد
هرگز نخواب ای کوروش ای مهر آریایی
بی نام تو وطن نیز نام و نشان ندارد..

ஜ۩۞۩ஜ₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪ஜ۩۞۩ஜ

 گرد آورنده : مهران ن



           

یک داستان زیبا:

موشی درخانه تله موش دید، به مرغ وگوسفندو گاو خبردادهمه گفتند: تله موش مشکل توست بما ربطی ندارد. ماری درتله افتادو زن خانه راگزید،ازمرغ برایش سوپ درست کردند،گوسفندرابرای عیادت کنندگان سربریدند؛گاورابرای مراسم ترحیم کشتندوتمام این مدت موش درسوراخ دیوار مینگریست ومیگریست. 

 

تهیه کننده مهران.ن



           

 

 دختری به فردي دانا و بزرگی گفت:
من عاشقت هستم.
مردگفت:لیاقت شما برادرم است
که از من زیباتر است و پشت سره شما ایستاده،
دخترک برگشت و دید کسی‌ نیست.
مرد گفت:
اگر عاشق بودی پشت سرت را نگاه نمی‌کردی...
 

چرا نباید کفر بگویم؟

خدایا کفر نمی‌گویم، پریشانم، چه می‌خواهی‌ تو از جانم؟! مرا بی ‌آنکه خود خواهم اسیر زندگی ‌کردی. خداوندا! اگر روزی ‌ز عرش خود به زیر آیی لباس فقر پوشی غرورت را برای ‌تکه نانی ‌به زیر پای‌ نامردان بیاندازی‌ و شب آهسته و خسته تهی‌ دست و زبان بسته به سوی ‌خانه باز آیی زمین و آسمان را کفر می‌گویی نمی‌گویی؟! خداوندا! اگر در روز گرما خیز تابستان تنت بر سایه‌ی ‌دیوار بگشایی لبت بر کاسه‌ی‌ مسی‌ قیر اندود بگذاری و قدری آن طرف‌تر عمارت‌های ‌مرمرین بینی‌ و اعصابت برای‌ سکه‌ای‌ این‌سو و آن‌سو در روان باشد زمین و آسمان را کفر می‌گویی نمی‌گویی؟! خداوندا! اگر روزی‌ بشر گردی‌ ز حال بندگانت با خبر گردی‌ پشیمان می‌شوی‌ از قصه خلقت، از این بودن، از این بدعت. خداوندا تو مسئولی. خداوندا تو می‌دانی‌ که انسان بودن و ماندن در این دنیا چه دشوار است، چه رنجی ‌می‌کشد آنکس که انسان است و از احساس سرشار است…



           

سلام امروز براتون عکس دبیر ها رو می گذارم که مربوط به سال 89-90 است در روز معلم.

upload/sch.math/file/1.jpg

upload/sch.math/file/2.jpg



           

چگونه بخوانیم تا بهتر یاد بگیریم

دانش آموزان عزیز

می دانید که یکی از کارهای شما این است که مطالب درسی خود را یاد بگیرید مطالب درسی پایان کار نیست ، شما باید بتوانید آنچه را که یاد گرفته اید دست کم تا جلسۀ امتحان در حافظۀ خود نگهدارید . البته می توانید مطالبی را که یاد می گیرید تا مدتها پس از امتحان نیز در حافظۀ خود نگهدارید و حتی برخی از آنها را تا آخر عمر فراموش نکنید . برای رسیدن به این هدف لازم است راه درست یاد گرفتن را بدانید . برای آنکه بدانید راه درست یاد گرفتن کدام است ، می توانید به کتابهایی که در این زمینه نوشته شده است مراجعه کنید . چند صفحه ای که از نظرتان می گذرد ، راه را کوتاه تر می کند و در یادگیری هرچه بهتر و بیشتر مطالب این کتاب و کتابهای دیگر به شما یاری می رساند .

1 ـ عنوان هر فصل را نگاه کنید و به این فکر بیفتید که در آن فصل راجع به چه مطالبی باید بحث شده باشد . چون ذهن انسان وقتی در مقابل یک سؤال قرار می گیرد کنجکاو می شود و آمادگی پیدا می کند تا مطالب را بهتر و راحت تر بپذیرد . مثلاً ، اگر فصل مورد مطالعه به هوش و نقش حیاتی آن مربوط است ، پیش خود بگویید که اصولاً باید ابتدا هوش تعریف شود ، بعد عوامل مؤثر در هوش مورد بررسی قرار گیرد ، انواع هوش شرح داده شود ، نظریه های مربوط به هوش مطرح شود و ....

2 ـ صفحات فصل را ورق بزنید ، عناوین اصلی ( عناوین درشت ) را روی کاغذ بنویسید و این کار را تا آخر فصل انجام دیهد .

3 ـ به اول فصل برگردید ، باز هم صفحات را ورق بزنید ، در درون عناوین اصلی ، عناوین فرعی مربوط به آنها را از داخل متن کتاب پیدا کنید و در مقابل آنها بنویسید . در همین مرحله ، زیر نویسهای شکلها ، جدولها و نمودارها را بخوانید . روی برخی قسمتهایی که جلب توجه می کنند تمرکز کنید .

4 ـ در مرحلۀ 3 ، وقتی به آخر فصل رسیدید ، خلاصۀ فصل را بخوانید . مطال، خلاصۀ فصل یک دید کلی به شما می دهد و کل فصل در ذهن شما جای می گیرد . مطالعات نشان می دهد که کل هر چیز زودتر از اجزای آن در ذهن جای می گیرد . مثلاً ، ابتدا کل درخت را می بینیم بعد به شاخه ها و برگهای آن توجه می کنیم . کل یک تابلوی نقاشی نیز زودتر از اجزای آن در ذهن مجسم می شود . در کلاس اول ابتدایی نیز ابتدا کل کلمه بعد اجزای تشکیل دهندۀ آن را یاد می دهند . مثلاً اول آب ، بعد آ و ب را جداگانه یاد  می دهند . وقتی توانستید کل یک فصل ، یعنی چارچوب آن را در ذهن خود جای دهید . متوجه خواهید شد که اجزا خودبخود جای خود را پیدا می کنند . پس از جای گرفتن چارچوب ، اجزاء با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند و یکپارچه می شوند . می دانیم که یکپارچه شدن مطلب ، یادگیری و یادآوری آن را آسانتر می کند .

5 ـ حال به اول فصل برگردید و مطالعۀ دقیق آن را آغاز کنید .

6 ـ به هنگام مطالعه ، زیر مطالب مهم خط نکشید بلکه از مطالب مهم یادداشت بردارید ، زیرا زیر مطلب مهم خط کشیدن ، ذهن را تنبل بار می آورد و کار دانشجوی باهوش نیست . از مطالب مهم یادداشت برداشتن کار دانشجوی باهوش است . کار دانشجو باید مثل کار یک آدم تنبل باشد ! حتماً شنیده اید که می گویند از تنبل زرنگتر خودش است ، البته منظور ما یک تنبل باهوش است . افراد تنبل باهوش ، کوتاهترین راهِ رسیدن به هدف را پیدا می کنند و از فرصتها به بهترین وجه بهره می گیرند . همیشه این اصل فیزیو لوژیک را در نظر بگیرید که هرچه از یک عضو بدن بیشتر کار بکشید به همان اندازه بیشتر تقویت خواهد شد و عمرش نیز زیادتر خواهد شد . مثلاً چون ورزشکاران از بدن خود بیشتر کار می کشند و بیشتر تمرین می کنند ، در نتیجه قویتر از دیگرانند . برای تقویت حافظه نیز باید از آن کار کشید .

برای تأیید این گفته ، مثال دیگری می آوریم . احتمالاً تا به حال کودکانی را دیده اید که یک چشمشان تنبل است و پزشک معالج توصیه می کند که چشم قوی را مدتی ببندید و کودک را وادار کنند تا از چشم ضعیف یا تنبلِ خود کار بکشد و بدین وسیله آن را نیز تقویت کند . در مورد حافظه نیز چنین است . تا می توانید از حافظۀ خود کار بکشید . زیرِ مطالب مهم خط کشیدن اجازه نمی دهد که حافظه به کار وادار شود . کار کشیدن از حافظه یعنی مطالب را با عبارات و جملات خود خلاصه کردن ، آنا را مرتب کردن و در حافظه نگه داشتن . این نوشته را نیز هرگز از یاد نبید : یادگیری یادگیری می آورد ، همان طور که خواب خواب می آورد و پول پول می آورد .

7 ـ پس از آنکه مطالعۀ یک فصل را تمام کردید ، خلاصه ای از آن را برای خود بنویسید . خلاصه را حتماً با جملات خود بنویسید . خلاصه باید طوری باشد که افراد ضعیفتر از شما آن را بفهمند . اگر در نوشتن خلاصه مشکل پیدا کردید می توانید به خلاصۀ خود فصل مراجعه کنید و از آن کمک بگیرید . خلاصه را به صورت یک کل بنویسید نه به صورت جملات بریده بریده و جدا از یکدیگر ، یادتان باشد که هراندازه بتوانید خلاصه را خلاصه تر بنویسید به همان اندازه مفهومش این خواهد بود که به موضوع بیشتر تسلط دارید . افراد تازه کار و کسانی که خیلی به موضوع مسلط نیستند به دشواری می توانند خلاصۀ خوبی فراهم آورند . در هر صورت باید اقدام کنید و نترسید .

8 ـ به یاد داشته باشید که مطالب خوانده شده ، برای آنکه خوب در حافظه جای بگیرد نیاز به زمان دارد . زمان لازم برای جا افتادن و یادگیری را دورۀ تحکیم می نامند . جا افتادن یادگیری مثل جا افتادن ترشی است . همان طور که ترشی باید مدتی بماند تا قابل خوردن باشد ، یادگیری نیز باید مجال پیدا کند تا تحکیم یابد و به موقع مورد استفاده قرار گیردت . کسانی که به یادگیری خود مجال تحکیم نمی دهند فراموشی بیشتری دارند . برای نشان دادن ضرورت تحکیم یادگیری به دو مثال اشاره می کنیم .

الف ـ احتمالاً تا به حال راننده یا موتورسواری را دیده اید که تصادف کرده به شدت از ناحیۀ سر ضربه دیده است . وقتی از او چگونگی تصادف کردن را می پرسند ، پاسخ می دهد که اصلاض به یاد نمی آورد ، چون لحظه های پیش از تصادف مجال تحکیم پیدا نکرده است .

ب ـ یکی از روشهای درمان افسردگی شدید شوک الکتریکی است . فرض کنید می خواهند به دو گروه از بیماران افسرده در ساعت 11 صبح شوک الکتریکی بدهند . به نصف افراد ، ساعت 8 صبح همان روز مطالبی را یاد می دهند . به نصف دیگر افراد ، ساعت 10 صبح همان روز ، همان مطالب را یاد می دهند . فردای روزِ شوک ، همۀ افراد را با آزمون یادآوری تحت آزمایش قرار می دهند . کسانی که در ساعت 8 صبحِ روز قبل مطالب را آموخته بودند ، نسبت به گروه دیگر ، یادآوری بهتری نشان می دهند ، زیرا فرصت بیشتری داشته اند تا مطالب را به طور ذهنی مرور کنند . در واقع ، افراد گروه اول ، دورۀ تحکیم بیشتری داشته اند .

9 ـ علت عمدۀ فراموشی ، تداخل آموخته های بعدی با آموخته های قبلی است که اصطلاحاً منع بعدی یا مزاحمت یادگیریهای بعدی در یادآوری آموخته های قبلی نامیده می شود . به این صورت که اگر مطلبی را بخوانید و بلافاصله پس از آن مطلب دیگری را بخوانید ، مطلب بعدی در مطلب قبلی تداخل ایجاد خواهد کرد و از تحکیم آن جلوگیری به عمل خواهد آورد . بنابراین ، در صورت امکان ، پس از یادگیری یک مطلب حتماً استراحت کنید و اگر می توانید بخوابید . طبق این اصل ، یادگیری در آخر شب ، پایدارتر از یادگیری در اول صبح خواهد بود . زیرا در آخر شب ، پس از مطالعه به خواب می روید و در نتیجه مطلب تازه ای را وارد ذهن نمی کنید که با قبلیها تداخل ایجاد کند . اما ، وقتی اولِ صبح چیزی را یاد می گیرید ، پس از آن با دهها و شاید هم با صدها محرک دیگر روبرو می شوید که همۀ آنها وارد ذهن می شوند و آموخته ها با ناپایدار می کنند.

10 ـ آموخته های خود را به کار ببرید . کسانی که آموخته های خود را در موقعیتهای مختلف به کار می برند و از آنها استفاده می کنند کمتر به فراموشی گرفتار می شوند . بدون تردید ، اکثر شما این تجربه را دارید که وقتی آموخته های زبان خارجی را به کار نمی برید و به آن زبان صحبت نمی کنید ، خیلی زود آنها را فراموش می کنید . یکی از علتهایی که بچه های ایرانی معمولاً در یادگیری زبان انگلیسی موفقیت کمتری نشان می دهند این است که موقعیت استفاده از آموخته ها را ندارند ، یعنی با انگلیسی زبانها تماس ندارند تا مجبور شوند به زبان انگلیسی حرف بزنند . حتی عمل نکردن به آموخته های فیزیکی نیز موجب فراموشی آنها می شود ، مثل بازی فوتبال ، والیبال و ....

11 ـ عوامل مزاحم را حذف کنید . منظور این است که افکار بی فایده ، کشمکشهای درونی با دیگران و نشخوارهای ذهنی آزار دهنده را به هنگام مطالعه کنار بگذارید و تنها روی مطلب تمرکز کنید . اگر نمی توانید  روی مطلب تمرکز کنید بلافاصله کتاب را ببندید و به موضوعی که ذهن شما را مشغول کرده است بیندیشید . پس از فارغ شدن از آن کتاب را بازکنید . حتی مانع خیال پردازیهای خود نشوید ، زیرا خیال پردازی یکی از مشغولیتهای خوشایند ذهن است . اما یادتان باشد که به هنگام مطالعه خیال پردازی نکنید . از قضاوتهای منفی در بارۀ خود و دیگران ، که معمولاً به هنگام برخورد با مشکل یا به هنگام ناتوانی در فهمیدن مطلب پیش می آید ، خود داری کنید . علی هر کس و هرچیزی که شما را آزار می دهد در ذهن خود پرخاش کنید ، اما قبل از آن مطالعه را کنار بگذارید . زمانی به مطالعه بپردازید که سرحال و علاقه مند هستید .

12 ـ محل مطالعۀ مناسبی را انتخاب کنید . محل مطالعه در درجۀ دوم اهمیت قرار دارد اما لازم است که مناسب باشد . منظور این است که وقتی عوامل مزاحم را کنار گذاشتید و برای مطالعه آماده شدید ، بتوانید روی موضوع تمرکز کنید . زیرا ، اگر ذهن حالت بیزاری ، بغض یا خشم داشته باشد ، به محض قرار گرفتن درمحل مطالعه ، گیر خواهد کرد و مطالعه در نظر شما وحشتناک خواهد شد . به همین دلیل ، پیش از مستقر شدن در محل مطالعه ، برای خود حالت ذهنی مثبت فراهم آورید و محیط را طوری ترتیب دهید که حالت ذهنی منفی را تداعی نکند . حالت ذهنی مثبت فراهم آورید و محیط را طوری ترتیب دهید که حالت ذهنی منفی را تداعی نکند . حالت ذهنی در محل نامناسب و با افکار مزاحم ، به حالت خواب شباهت دارد نه به حالت تمرکز فعال . به همین دلیل ، رختخواب بدترین محل برای مطالعه است . در رختخواب ، حالت ذهن احتمالاً به حالت خواب نزدیکتر است نه به حالت تمرکز فعال . هیچ کس نمی تواند همراه با خواب آلودگی یادبگیرد تا چه رسد به اینکه بتواند این کار را در خواب کامل یا در حالت هیپنوتیسم نیز انجام دهد . میزان یادگیری در خواب کامل صفر است . یادگیری نیاز به هوشیاری کامل دارد .

13 ـ با فواصل زمانی مطالعه کنید . اگر روزی چند صفحه بخوانید ، کارآیی شما خیلی بیشتر از زمانی خواهد بود که در شب امتحان همۀ مطالب را یکجا بخوانید . مسلماً خود شما این موضوع را می دانید اما جای تأسف است که امروز و فردا می کنید تا روز امتحان فرا می رسد . چرا ؟ برای آنکه کارهای خوشایندتر و لذت بخشتر از درس خواندن وجود دارد و شما نیز اغلب توانسته اید ، تنها با مطالعه در شب امتحان ، نمرۀ قبولی بگیرید . اما اگر نمی خواهید به نمرۀ قبولی قانع شوید و ، مهمتر از آن ، اگر نمی خواهید آموخته های خود را زودتر فراموش کنید ، به مطالعۀ منظم و روزانه روی بیاورید . در مورد کارهای خوشایند ، توصیه این است که تا می توانید از آنها به بهترین وجه استفاده کنید تا زندگی برای شما لذت بخش باشد . اصولاً زندگی برای  لذت بردن و شاد زیستن است ، اما فرصت بسیار کوچکی را نیز برای مطالعۀ روزانه اختصاص دهید . اگر این شیوه را پیش بگیرید ، مطالعه کردن و درس خواندن نیز برای شما لذت بخش خواهد شد .

14 ـ نقش معلمی پیش بگیرید . یعنی آنچه را که خوانده اید سعی کنید به فرد دیگری یاد بدهید . حتماً تا به حال دبیران یا استادان به شما گفته اند که بهترین شیوه برای یادگیری یاد دادن است . کسی که شاگرد شما خواهد بود ، احتمالاً سؤالاتی خواهد پرسید که قبلاً به آنها فکر نکرده بودید و این کار بسیاری از نکات مبهم را روشن خواهد کرد . یاد دادن تمرینی است که با آن می توانید به وسعت ناآگاهی خود پی ببرید . حتی می توانید دربارۀ امتحانی که از شاگرد خود به عمل خواهید آورد فکر کنید . سؤالاتی را بنویسید و آنها را در اختیار شاگرد خود بگذارید . به سؤالاتی هم که احتمالاً استاد از شما خواهد پرسید بیندیشید و به آنها پاسخ دهید .

15 ـ  مطالب جدید را با آنچه از پیش می دانید ارتباط دهید . منظور این است که از تکرار و مرور ذهنی برای یکپارچه کردن مطالب بهره بگیرید . همۀ ما ، حوزۀ اطلاعاتی خود را ، با پیوند دادن آموخته های جدید با آنهایی که از پیش می دانیم ، گسترش می دهیم . مثلاً ، کودک یاد می گیرد که پ به ب شبیه است ، با این تفاوت که به جای یک نقطه ، سه نقطه دارد یا ذ به د  شباهت دارد ، با این تفاوت که نقطه دارد . همچنین کودک یاد می گیرد که توپ فوتبال به توپ والیبال شباهت دارد اما کمی بزرگتر از آن است . بنابراین ، ما بزرگترها نیز می توانیم مطالب را به یکدیگر ارتباط دهیم و حوزۀ اطلاعاتی خود را وسیعتر کنیم . مثلاً ، می توانیم نظریۀ نیازهای مزلو را با نظریۀ پورتر دربارۀ نیازها ارتباط دهیم ، تفاوتها و تشابهات آنها را در کنار یکدیگر بنویسیم و بدین وسیله آنها را بهتر یاد بگیریم .

16 ـ روش تداعیها را به کار گیرید . محرکهایی که به چشم می آیند و از اطراف خود جدا می شوند ، راحت تر به یاد می آیند ، زیرا بیشتر از بقیۀ محرکها به آن توجه می کنیم و آنها نیز در ما واکنشهای هیجانی به وجود می آورند . بنابراین ، اگر بتوانیم با اطلاعات جدید تداعیهای غیر معمولی یا شدید به وجود آوریم به راحتی خواهیم توانست آنها را در حافظۀ خود نگهداریم و در مواقع لازم احضار کنیم .

به عنوان مثال ، فرض کنید می خواهید نقشۀ کورتکس یا قشر خارجی مغز را یاد بگیرید . می توانید به یک تخیل جالب دست بزنید ، به این صورت که کاسۀ سر را بردارید ، قسمتهای حسی ، حرکتی ، نیمکرۀ راست و نیمکرۀ چپ را مجسم کنید ؛ آدمکهایی را در نظر بگیرید که مسئولیت ثبت اطلاعات رسیده و صدور فرمان برای پاسخگویی را بر عهده دارند . ناگهانت فردی پای شما را لگد می کند . اثر درد بلافاصله  به کورتکس حسی می رسد . آدمک موجود در آن  ، اثر درد را ثبت می کند ، آن را در اختیار آدمک کورتکس حرکتی می گذارد و او فرمان صادر می کند ؛ شما حرکتی به خود می دهید که بیشتر به رقص شتری شباهت دارد و پایتان را عقب می کشید و احتمالاً تصمیم می گیرید به دهن فردی که پای شما را لگد کرده است مشت بکوبید . ناگهان متوجه می شوید که پیرمردی شبیه نگارندۀ کتاب است که به دشواری راه می رود و می خواهد به سرویس کارخانه سوار شود و بقیۀ ماجرا .

17 ـ روش محلها را به کاربگیرید . روش محلها مثال دیگری برای تشکیل تداعیهای غیر عادی و گاهی هم بسیار خنده دار است که خود به یادگیری کمک می کند . در این روش ، یک سری  تصاویر مربوط به هم را در نظر می گیرید ، مثل تصاویر اجزای صورت ( چشم ، پلک ، ابرو ، سر ، مو، گونه ، لب ، بینی و...) بعد فهرست خرید خود را در نظر می گیرید . سعی می کنید بین اجزای صورت و اجناسی که باید بخرید ارتباط به وجود آورید و از نوشتن آنها روی کاغذ صرف نظر کنید . مثلاً ، چشم را به نخود ، پلکها را به رشته ، ابروها را به اسفناج ، بینی را به هویج ، لبها را به لبو ، گیسوها را به جعفری تشبیه کنید و اگر ناراحت نمی شوید ، گونه های خود را  گوجه فرنگی و سر خود را کلم قمری تصور کنید .

18 ـ از کلمات کلیدی استفاده کنید . روش کلمات کلیدی به این صورت است که یک کلمۀ شاخص را با کلماتی که می خواهید به حافظه بسپارید ، تداعی می کنید . این روش مخصوصاً  در یادگیری زبانهای خارجی به کار می رود . فرض کنید می خواهید کلمۀ «novio » اسپانیایی را ، که به معنای « نامزد» است ، به خاطر بسپارید . می توانید پیش خود بگویید که «novio » به « نو » فارسی شبیه است . عشق نو با نامزدی ارتباط دارد . حتی می توانید از تشابه کلمات خارجی با کلمات فارسی استفاده کنید ، مثلاً شباهت کلمات فرانسوی mere  ( مِر) و pere ( پِر) به « مادر » و « پدر » موجب می شود که بدانید اولی به معنای مادر و دومی به معنای پدر است و آنها را راحت تر در حافظۀ خود نگهدارید .

19 ـ از علایم اختصاری کمک بگیرید . علایم اختصاری یعنی حروف اول کلمات را برداشتن و با آنها یکی یا چند کلمه ساختن . مثلاً ، به جای « هواپیمای ملی ایران » کلمۀ « هما» ؛ و به جای کلمۀ طولانی «الکتروآنسفالوگرام» «EEG » ؛ به جای هفت رنگ ( قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز ، آبی ، نیلی و بنفش) « قنزسانب»؛ و به جای خمسۀ نظامی ( مخزن الاسرار ، لیلی و مجنون ، خسور و شیرین ، هفت پیکر و اسکندرنامه) کلمۀ « ملخها» را حفظ کردن .

20 ـ سریع پیش بروید . منظور این است که روی یک فصل زیاد معطل نشوید ، بلکه آنها را سریع بخوانید و پس از آنکه کتاب را نصف کردید دوباره به عقب برگردید و فصول قبلی را دوباره بخوانید . زیرا ، در هر فصل ، مطالب یا مفاهیمی وجود  دارد که درک کامل آنها در گرو درک مطالب  یا مفاهیمی است که در فصول بعد وجود دارد .

21 ـ مهمتر از همه ، موضوع را دوست داشته باشید . در اصل ، مهمترین عامل در آموختن ، دوست داشتن موضوع ، دوست داشتن یادگیری ، احساس غرور از فهمیدن ، داشتن انگیزه برای کسب اطلاعات جدید و مخصوصاً داشتن اعتماد به نفس است . لازم است که موفقیت تحصیلی در نظر شما آن قدر با ارزش باشد که وقتی با انتظارهایتان مطابقت یافت ، احساس غرور کنید و در غیر این صورت ناراحت شوید . هیچ شگردی ، هیچ کتابی و هیچ فنی نمی تواند شما را به مطالعه و تحصیل علاقه مند کند . تنها خود شما هستید که می توانید تصمیم بگیرید و خود را متعهد کنید . با این همه ، اگر بخواهید تحصیل برای شما فعالیت واقعاً مهم و خوشایندی باشد ، فنونی که از آنها صحبت شد ، می توانند راهنما باشند . توصیۀ ما این است که حتی دروس یا مطالبی را که دوست ندارید و به نظرتان دشوار می آید بیشتر بخوانید و بدانید که افراد سرشناس ، مثل پروفسرو هشترودی و دکتر حسابی ، وقتی بچه بودند ، احتمالاً دوست نداشتند ریاضی یا فیزیک بخوانند .

در پایان ، مطالعۀ خوب و خوشایندی را برای شما آرزو می کنیم . یقین داریم که این مطلب، به شیوه ای که تنظیم شده است ، کمک خواهد کرد تا از تحصیل و یادگیری لذت ببرید .

 

گرد آور:مهران.ن

 



           

خیلی پر معنی است  آدم رو به فکر میندازه.

گرپادشاه عالمی ، بازهم گدای مادری

100 بار بدی کردی و دیدی ثمرش را ...
خوبی چه بدی داشت که یک بار نکردی

خدایا:
من نمی گویم مرا سلطان عالم بکن / هرچه می خواهی بکن محتاج نامردان مکن

در این دنیا که مردانش عصا از کور می دزدند ، من بیچاره دنبال مرد می گردم

به درویشی قناعت کن که سلطانی خطر دارد

من از عقرب نمیترسم ولی از سوسک میترسم / من از دشمن نمیترسم ولی از دوست میترسم.

به خاطر اشک مادر ، درس ات رو بخون برادر

***رفاقت قصه تلخی است که از یادش گریزانم***

 

شعار بزرگ ژاپنیها:

 اگر یک نفر می تواند کاری را انجام دهد

 تو هم می توانی آن را انجام دهی.

 اگر هیچ کس نمی تواند کاری را انجام دهد تو باید آن را انجام دهی.

 نسخه ایرنی این شعار:

 اگر کسی می تواند کاری را انجام دهد اجازه بده آن را انجام دهد.

 اگر کسی نمی تواند کاری را انجام دهد

 چرا ما وقتمان را برای آن تلف کنیم؟!

 

 

چند تا شعر که استاد آباریان در کلاس گفت و همه مات اون شدید رو براتون گذاشتم.

آن کوه به سلامت است که نانی دارد

از بهر نشت آشیانی دارد

نه خادم کسی بود نه مخدوم کسی

گوی شاد بزی که خوش جهانی دارد

یکی دختری داشت خاتون چوماه                     اگر ماه دارد دو زلف سیاه
دو لب سرخ و بینی چو تیغ قلم                        دو بی جاده خندان و نرگس دژم
بران دخت لرزان بدی مام وباب                           اگر تافتی بر سرش آفتاب

 



           

چند تا شعر با معنی می گزارم یک تنوعی بشه به خدا از ریاضی خسته شدم.

من تمام این شعر ها رو حفظ هستم.

 
 

<<<به کوروش چه خواهيم گفت؟ >>>


به کوروش چه خواهيم گفت؟

اگر سر بر آرد ز خاک.......

اگر باز پرسد ز ما

چه شد دين زرتشت پاک

چه شد ملک ايران زمين

کجايند مردان اين سرزمين

به کوروش چه خواهيم گفت؟

اگر ديد و پرسيد از حال ما

چه کرديد برنده شمشير خوش دستتان

کجايند ميران سر مستتان

چه آمد سر خوي ايران پرستي

چه کرديد با کيش يزدان پرستي

چرا پشت شيران شکسته

در ايران زمين غم سراسر نشسته

چرا خامش و غم پرستید... هاي؟

کمر را به همت نبستيد... هاي؟

چرا این چنین زار و گريان شديد

سر سفره خويش مهمان شديد

چه شد عِرق ميهن پرستيتان

چه شد غيرت و شور و مستيتان

سواران بي باک ما را چه شد

ستوران چالاک ما را چه شد

چرا مُلک تاراج مي شود؟

جوانمرد محتاج مي شود؟

چرا جشنهامان شد عزا

در آتشکده نيست بانگ دعا

چرا حال ايران زمين نا خوش است

چرا دشمنش اين چنين سر کش است

چرا بوي آزادگي نيست، واي

بگو دشمن ميهنم کيست، هاي

بگو کیست این ناپاک مرد

که بر تخت من این چنین تکیه کرد

که تا غيرتم باز جوش آورد

ز گورم صداي خروش آورد

به کوروش چه خواهيم گفت؟

اگر سر بر آرد ز خاک

 

 

 

<<< مرغ گرفتار >>>



من نگویم که مرا از قفس آزاد کنید
قفسم برده به باغی و دلم شاد کنید

فصل گل می گذرد همنفسان بهر خدا
بنشینید به باغی و مرا یاد کنید

عندلیبان گل سوری به چمن کرد ورود
بهر شاباش قدومش همه فریاد کنید

یاد از این مرغ گرفتار کنید ای مرغان
چون تماشای گل و لاله و شمشاد کنید

هرکه دارد ز شما مرغ اسیری به قفس
برده در باغ و به یاد منش آزاد کنید

آشیان من بیچاره اگر سوخت چه باک
فکر ویران شدن خانه صیاد کنید

شمع اگر کشته شد از باد مدارید عجب
یاد پروانه ی هستی شده بر باد کنید

بیستون بر سر راه است مبادا از شیرین
خبری گفته و غمگین دل فرهاد کنید

جور و بیداد کند عمر جوانان کوتاه
ای بزرگان وطن بهر خدا داد کنید

گر شد از جور شما خانه ی موری ویران
خانه ی خویش محال است که آباد کنید

کنج ویرانه ی زندان شد اگر سهم بهار
شکر آزادی و آن گنج خداداد کنید

شاعر: محمد تقی بهار

 

 

<<<پشت دریا ها>>>
                                                                                                        

 قایقی خواهم ساخت  
خواهم انداخت به آب
دور خواهم شد از این خاک غریب
 که در آن هیچ کسی نیست که دربیشه عشق                    
قهرمانان را بیدار کند

قایق از تور تهی
و دل از آرزوی مروارید
همچنان خواهم راند
نه به آبی ها دل خواهم بست
نه به دریا پریانی که سر از آب بدر می آرند
و در آن تابش تنهایی ماهی گیران
می فشانند فسون از سر گیوهاشان

همچنان خواهم راند
همچنان خواهم خواند

دور باید شد دور
مرد آن شهر اساطیر نداشت
زن آن شهر به سرشاری یک خوشه انگور نبود
هیچ اینه تالاری سرخوشی ها را تکرار نکرد
چاله ابی حتی مشعلی را ننمود

دور باید شد دور
شب سرودش را خواند
نوبت پنجره هاست

همچنان خواهم خواند
همچنان خواهم راند

پشت دریا ها شهری است
که در آن پنجره ها رو به تجلی باز است
بام ها جای کبوترهایی است که به فواره هوش بشری می نگرند
دست هر کودک ده ساله شهر شاخه معرفتی است
مردم شهر به یک چینه چنان می نگرند
که به یک شعله به یک خواب لطیف
خاک موسیقی احساس ترا می شنود
و صدای پر مرغان اساطیر می اید در باد

پشت دریاها شهری است
که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
شاعران وارث آب و خرد و روشنی اند
پشت دریا ها شهری است
قایقی باید ساخت

شعر : پشت دریاها
شاعر : سهراب سپهری

 

 

دزدان آشکار ولی پنهان

 رهزنان آهنگ را دزدیده اند
 تارهای چنگ را دزدیده اند
 بانگ ناقوسی نمی آید به گوش
 از کلیسا زنگ را دزدیده اند
 در بیابانی که نامش زندگی ست
 سگ رها و سنگ را دزدیده اند (١)

 قهر می کارند در دل های ما
 مهر تنگاتنگ را دزدیده اند
 بهر محو عشق از فرهنگ ها
 عشق نه ، فرهنگ را دزدیده اند
 دوری خود تا ز حق پنهان کنند
 واژه ی فرسنگ را دزدیده اند
 بهر کتمان شکاف خویش و خلق
 دره ی سالنگ را دزدیده اند (٢)

 زنده ها جای شهیدان وطن
 افتخار جنگ را دزدیده اند
 نقش مانی را به نام خود زدند
 موبدان ارژنگ را دزدیده اند
 ننگ روی ننگ مانده تا ابد (٣)

 چون که سطل رنگ را دزدیده اند
 آب در هاون چه می کوبی عزیز
 دسته ی هاونگ را دزدیده اند.

 

نویسنده مهران



           



           



           



           
پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, :: 22:37
دبیرستان امام حسین کلاس دوم 2 ریاضی

 آقایون من در مورد توان در ریاضی ، یک وبلاگ خارجی پیدا کردم . که خیلی باحال توضیح داده.

درست خارجی است متوجه نمی شیم.ولی از روی اعداد می توانید متوجه شویم و منظور رو درک کنیم..

لینک وبلاگ در مورد توان:

http://www.mathsisfun.com/exponent.html

اگر هم مایل هستید که آن را معنی کنید من یک دیکشنری خوب پیدا کردم . حرف نداره درجه یکه من الآن 3 تا 4 سال 

با این دیکشنری کار می کنم.

لینک دیکشنری :

translate.google.com/#en|fa|
 

موفق باشید .

 

مهران .ن

 

 



           

سلام من با یکی از دوستان سال پیشم در تندگویان صحبت می کردم . و در مورد این وبلاگ با هم حرف می زدیم و از 

من خواست که اسم وبلاگ تندگویان رو برایتون در این وبلاگ بگزارم تا اگر مایل بودید بهش نگاهیی بیندازید.


 

http://www.tondgoyan.ir

 

اگر خواستید می توانید نگاهی بهش بکنید.

در مورد دوران بلوغ نوجوانان و مشکلات آن ها است.

 

 

نویسنده :

                    مهران.ن



           

سلام

در انترنت می گشتم و نمونه سوال های امتحان خرداد دبرستان دخترانه شاهد انثار رو دیدم حیفم اومد براتون نگزارم

تا بهره ببرید . واقعا امتحان خوبیه .من فقط ریاضی رو دانلود کردم. اگر درس های دیگه هم می خواهید؟بگوید آدرس

رو براتون بگزارم (نظر دهید).

 

1-

upload/sch.math/file/1.pdf

2-

upload/sch.math/file/2.pdf

 

 

 

گرد آورنده مهران.ن

 

 

 



           

 اگر فصل سوم رو خوب متوجه نشده اید .حتما این فایل PDF که در مورد ریشه گیری در 40 صفحه در حجم کم توضیح

 داده است را یک مطالعه کنید به شما قول می دهم. اگر این رو خوب یاد بگیرید در هر مقطعی حتی در دانشگاه هم در

این مورد هیچ مشکلی نداشته باشید.

فقط باید مردانه بخوانیدش و الکی سرسری نگاهش نکنید.

 

upload/sch.math/file/ebook_file_23(1).pdf

 

 

من از وبلاگ دبیرستانه دخترانه ی شاهد در تهران تهیه کردم ولی معلوم نیست آن ها از کجا آوردند.

 

گرد آورنده مهران.ن   



           

 اگر در توان مشکل دارید به روی این لینک زیر کلیک کنید تا شما رو به یک وبلاگ در مورد توان ، دوره ی راهنمایی ببرد.

 

 

خیلی مفید و رسا نوشته ، استفاده کنید.

 

 

http://www.koodakan.org/group/math/raah/tavan/index.htm

 

 

 

 

گرد آورنده مهران.ن



           

سلام امروز یک مطلب بسیار مفید در مورد دنباله ها در فایل PDF براتون گذاشته ام حجم کمی داره اگه خواستید دانلود کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید .


upload/sch.math/file/4566.pdf
 

 

گرد آورنده مهران.ن

 

 

 



           

با سلام خدمت همه .خدا شاهد من برای جواب دادن به این سوالات از ساعت 1 تا الان ساعت 6:30 دارم تلاش می کنم.

من دو تا سوال رو خودم جواب ندادم و از روی جواب عباس نوشتم درست و غلطش هم نمی دونم ولی خدا شاهد بقیه رو خودم نوشتم.سوالات 4 و 10 قسمت ب

 در ضمن دوستان امکان داره من این امتحان رو زیر 6 بشم چون اصلا فراموش کرده بودم امتحان دارم. 

آقایون به دلیل اینکه عکس های اسکن شده خیلی بزرگ هستند و وبلاگ رو زشت می کنند بهتر است به صورت لینک در آوریم و بگذارید درون مطالب خود.

برای دیدن عکس بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

صفحه یک

upload/sch.math/image/Picture.jpg

صفحه دو

upload/sch.math/image/Picture%20001.jpg

 

 

 



عباس حسین پور 



           

 



           

1-در یک تصاعد حسابی با قدر نسبت 5 جمله دوازدهم برابر 62 می باشد . جمله ی اول آن کدام است؟

1)4         2)5            3)6            4)7 

2-چندمین جمله از تصاعد حسابی 2-5-8-.... برابر 56 است؟

1)18      2)19            3) 20        4)7 

3-در یک تصاعد هندسی جمله 1 و قدر نسبت 2 است حاصل ضرب هفت جمله اول تصاعد کدام است؟

1)2 به توان 10    2) 2به توان 20    3) 2 به توان 21       4)2 به توان25

 

نویسنده امر پل



           

 1-در یک تصاعد هندسی a7-a11=12 قدر نسبت کدام است.

1) 3-         2)2-           3)2           4)3

2- اگر مجموع جملات هفتم سیزدهم یک تصاعد عددی برابر جمله یازدهم آن باشد جمله نهم کدام است.

1) 0                2)2a7(3             a13          

3-در یک تصاعد هندسی حاصل ضرب جمله چهارم و ششم برابر جمله دهم است ، تفاضل جمله اول از قدر نسبت ؟

1) 0        2)1          3)2               4)3

 

نویسنده علیرضا درائی



           

دنباله مربعي:

 

در حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح،‌ریاضیدانهای یونانی غالباً از نقطه ها برای نمایش هندسی اعداد استفاده می کردند:‌

به شکلهای (1)‌و (2)‌و (3)‌و (4)‌و (5)‌و (6)‌توجه کنید.

در واقع،‌شکلهای بالا دلیل نامگذاری اعداد مربعی هستند.

اعداد مربعی اعدادی هستند که می توان آنها را در یک آرایه مربعی شکل نمایش داد.

 عباس حسین پور



           

 

دنباله اعداد مثلثی:
 
اعداد مثلثی
 
1، 3، 6، 10، 15، 21 و ... بنظر شما این اعداد چه ویژگی مشترکی دارند؟ اگر دست به قلم نشویم و شکل نکشیم و آزمایش نکنیم، فهمیدن ارتباط میان آنها کمی دشوار است. به این شکل دقت کنید مشکل شما حل خواهد شد. به اعداد موجود در این سری، اعداد مثلثی می گوییم.
1 = 1 
3= 1+2 
6= 1+2+3 
10= 1+2+3+4 
15= 1+2+3+4+5 
21= 1+2+3+4+5+6 
. . . 
اما شکل اول یک ایده جدید به ما می دهد که می توانیم این اعداد را همانند پاراگراف بالا نیز تفسیر کنیم. 

به بیان دیگر می توان گفت که هرعدد مثلثی تشکیل شده است از حاصل جمع یکسری از اعداد متولی طبیعی. به این معنی که اولین عدد مثلثی مساوی است با مجموع یک عدد از اعداد طبیعی، دومین معادل است با مجموع دو عدد از اعداد طبیعی، سومین معادل است با مجموع س عدد از اعداد طبیعی و ... و بالاخره n امین عدد مثلثی معادل است با مجموع n عدد از اعداد طبیعی که اگر ریاضیات دبیرستان را هنوز فراموش نکرده باشید بخاطر خواهید آورد که مقدار این عدد معادل n(n+1)/2 خواهد بود. (یک تصاعد ساده حسابی) 
 
مجموع دو عدد مثلثی متوالی
 
اگر هر دو عدد پشت سرهم در سری اعداد مثلثی را با هم جمع کنیم حاصل جمع یک عدد مربع می شود. مثلا" 1+3=4 یا 3+6=9 یا 6+10=16 و ... البته دلیل آن ساده است به شکل دوم توجه کنید و ببینید که چگونه دو مثلث قرمز و سبز روی هم تشکیل یک مربع را می دهند. (سعی کنید با استدلال ریاضی هم این موضوع را ثابت کنید، ساده است از همان رابطه بالا استفاده کنید.) 
مطلب اخیر اغلب بصورت قضیه "مربع هر عدد طبیعی برابر است با مجموع دو عدد مثلثی متوالی" نیز مطرح می شود.
 
عباس حسین پور


           

 سلام بچه ها من امروز فرمول های ریاضی راکه آقادی خادمی تا حالا درس داده خودم ساخته ام و در اینجا گذاشتم 

براش خیلی زحمت کشیدم سر سری نگاهش نکنید.

راستی اگر اینترنت شما دارای سرعت پایین می باشد امکان دارد که این تصاویر باز نشوند .برای همان این لینک دانلود آنها است. همه می توانید دانلود کنید با هر سرعتی.

فصل اول

upload/sch.math/image/g.bmp

فصل دوم 

upload/sch.math/image/mehran_n.bmp

 

دوستان لطفا اگر می دانید .این فرمول ها ناقص یا درست نمی باشد لطفا نظر بدهید و بگوید.

 

فصل اول:

                                    

 

فصل دوم :

                                            

 

 طراح و نویسنده :مهران .ن



           

توجه کنید :

1- به دلیل اینکه این وبلاگ یک وبلاگ علمی است کاربران می توانند فقط در مورد ریاضی در این وبلاگ اطلاعتی بگذارند در غیر این صورت مطلب حذف خواهد شد.

2-برای تایپ حتما باید با زبان فارسی تایپ کنید در غیر این صورت بعد از 24 ساعت حذف خواهد شد.

3-حتما باید نام خود را در زیر نوشته ی خود تایپ کنید در غیر این صورت نوشته بعد از 24 ساعت حذف خواهد شدیا به طور خلاصه اسم خود رابنویسید.

4-من 24 ساعته آنلاینم سوالی دارید یا نظر بدهید یا به ایمیل من ارسال کنید   .

5-بعضی از دوستان که نمی توانند از علامت ها استفاده کنند دقت کنند به این شیوه است.

  - منفی    ،   + مثبت   ،   * ضرب     ،    / تقسیم یا خط کسری  ، . ممیز

6-هیچ کاربری حق حذف کردن نظرات و نوشته های دیگران را ندارد اگر به صلاح دید دبیر مربوطه.و مدیر وبلاگ.

7-اگر از قوانین فوق پیروی نکنید با شما برخورد خواهد شد

 8-به دلیل مسائل امنیتی لطفا خواهشا پسورد وبلاگ را به هیچ کس ندهید.در صورت بروز هرگونه اتفاق سریع با 

مدیر وبلاگ گذارش دهید.از قبیل حذف شدن مطلب خود، گذاشتن هر گونه مطلب زائد و اضافه و ...

9- چون پسورد وبلاگ یک پاسورد مشترک است به دلیل مسائل امنیتی سعی کند اسم خود را به صورت خلاصه در

 زیر مطلب بنویسید.

10-به دلیل اینکه مطلب در سات زیاد است پس اگر مطلبی به صورت عکس دارید حتما به لینک تبدیل کنید تا زیاد 

حجم را آشغال نکند.درصورت وجود عکس بزرگ اندازه .کل مطلب پاک خواهد شد .بعد از 48 ساعت.

 

11- توجه کنید که وبلاگ دارای صفحه های زیادی است و هرچقدر مطلب جدید تری وارد وبلاگ کنید متن هایی

 قدیمی به ترتیب عقب می روند و جای خود را با مطلب های جدید عوض می کنند . اگر مطلب شما در صفحه ی اول 

جا نشد خود به خود به صفحات بعدی میرود و هیچگونه عمدی نمی باشد پس لطفا گله نکنید.کاری نمیشه کرد.

 

12- هیچ نویسنده ایی حق ندارد که اندازه ی نوشته ی خود را بزرگتر بکند در صورت رویت شدن همچین چیزی بعد 

از 48 ساعت نوشته استاندارد خوهد شد.

فقط می توانید نام نویسنده را در زیر صفحه حداکثر تا فونت 12 بزرگ کنید.مانند نمونه ی زیر.


 

 

نویسنده مهران.ن

 اگر انتقادی دارید نظر بدهید پیگیری خواهد شد.درضمن قانون ها مدام عوض می شوند پس همیشه نگاهش کنید.

 

تمام این موارد را جدی بگیرید و به آن ها عمل کنید تا وبلاگ در برابر هرگونه Spy کامپیوتری در امان باشد .و گرنه خدا 

می داند چه بلایی به سر وب بیاید.و......

 



           

 

 

در ریاضیات دنباله فیبوناچی به دنباله‌ای از اعداد گفته می‌شود که بصورت زیر تعریف می‌شود:


غیر از دو عدد اول اعداد بعدی از جمع دو عدد قبلی خود بدست می‌آید. اولین اعداد این سری عبارت‌اند از:


۰, ۱, ۱, ۲, ۳, ۵, ۸, ۱۳, ۲۱, ۳۴, ۵۵, ۸۹, ۱۴۴, ۲۳۳, ۳۷۷, ۶۱۰, ۹۸۷, ۱۵۹۷, ۲۵۸۴, ۴۱۸۱, ۶۷۶۵, ۱۰۹۴۶

این اعداد به نام لئوناردو فیبوناچی ریاضیدان ایتالیایی نام گذاری شده‌است.فهرست مندرجات [نمایش]



دنباله فیبوناچی


در دوران حیات فیبوناچی مسابقات ریاضی در اروپا بسیار مرسوم بود در یکی از همین مسابقات که در سال ۱۲۲۵ در شهر پیزا توسط امپراتور فردریک دوم برگزار شده بود مسئله زیر مطرح شد:

«فرض کنیم خرگوش‌هایی وجود دارند که هر جفت (یک نر و یک ماده) از آنها که به سن ۱ ماهگی رسیده باشند به ازاء هر ماه که از زندگی‌شان سپری شود یک جفت خرگوش متولد می‌کنند که آنها هم از همین قاعده پیروی می‌کنند حال اگر فرض کنیم این خرگوشها هرگز نمیمیرند و در آغاز یک جفت از این نوع خرگوش در اختیار داشته باشیم که به تازگی متولد شده‌اند حساب کنید پس از
n ماه چند جفت از این نوع خرگوش خواهیم داشت.»

فرض کنیم
xn تعداد جفت خرگوش پس از n ماه باشد، میدانیم که x۲=۱,x۱=۱، تعداد جفت خرگوشها در ماه n+۱ ام برابر خواهد بود با حاصلجمع تعداد جفت خرگوشهایی که در این ماه متولد می‌شوند با تعداد جفت خرگوشهای موجود(xn).اما چون هر جفت خرگوش که از دو ماه قبل موجود بوده هم اکنون حداقل دوماه سن خواهند داشت و به سن زادو ولد رسیده‌اند تعداد جفت خرگوشهای متولد شده برابر خواهد بود با xn-۱، پس خواهیم داشت :


x۱ = ۱ , x۲ = ۱ , xn + ۱ = xn + xn - ۱

که اگر از قواعد مذکور پیروی کنیم به دنباله زیر خواهیم رسید که به دنباله فیبوناچی مشهور است.

۱, ۱, ۲, ۳, ۵, ۸, ۱۳, ۲۱, ۳۴, ۵۵, ۸۹, ۱۴۴, ۲۳۳, ۳۷۷, ۶۱۰, ۹۸۷, ۱۵۹۷, ۲۵۸۴,…

فیبوناچی با حل این مسئله از راه حل فوق دنباله حاصل را به جهان ریاضیات معرفی کرد که خواص شگفت‌انگیز و کاربردهای فراوان آن تا به امروز نه تنها نظر ریاضی‌دانان بلکه دانشمندان بسیاری از رشته‌های دیگر را به خود جلب کرده.



ارتباط عدد طلایی با دنباله فیبوناچی

روشهای متفاوتی برای بیان رابطه بین عدد طلایی و دنباله فیبوناچی وجود دارد که ما در اینجا به دو نمونه بسنده می کنیم.


نسبت دو عضو متوالی دنباله

اولین مطلبی که در زمینه ارتباط با دنباله فیبوناچی قابل ذکر است به این قرار است: دنباله را بار دیگر در نظر می بینیم:

۱۰-------۹--------۸--------۷---------۶-------۵-------۴-------۳-------۲-------۱-------شماره جمله

۵۵------۳۴------۲۱-------۱۳-------۸-------۵-------۳-------۲-------۱-------۱-------مقدار جمله

نسبت جمله دوم به اول برابر است با ۱

نسبت جمله سوم به دوم برابر است با ۲

نسبت جمله چهارم به سوم برابر است با ۱٫۵

نسبت جمله پنجم به چهارم برابر است با ۱٫۶۶

نسبت جمله ششم به پنجم برابر است با ۱٫۶

نسبت جمله هفتم به ششم برابر است با ۱٫۶۲۵

نسبت جمله هشتم به هفتم برابر است با ۱٫۶۱۵

نسبت جمله نهم به هشتم برابر است با ۱٫۶۱۹

نسبت جمله دهم به نهم برابر است با ۱٫۶۱۷

به نظر می رسد که این رشته به عدد طلایی نزدیک می شود. اگر نسبت عدد چهلم این رشته را به عدد قبلی حساب کنیم به عدد ۱٫۶۱۸۰۳۳۹۸۸۷۴۹۸۹۵ می رسیم که با تقریب ۱۴ رقم اعشار نسبت طلایی را نشان می دهد. نسبت جملات متوالی به عدد طلایی میل می کند.

معادله خط

معادله ی خطی به صورت y=mx در نظر می گیریم. m به معنی شیب خط است و یک عدد حقیقی است. می دانیم اگر m گنگ باشد، خط y=mx از هیچ نقطه ای با مختصات صحیح عبور نخواهد کرد. در واقع این خط امکان ندارد از نقطهای (جز مبدأ) عبور کند که هم x و هم y آن عدد صحیح باشند. حال به جای m قرار می دهیمφ. یعنی خط y=φx را در نظر می گیریم. چون φ هم یک عدد گنگ است، این خط از هیچ نقطه ای با x و y صحیح (جز مبدأ) عبور نخواهد کرد. به همین دلیل نقطه هایی را با x و y صحیح در نظر می گیریم که کمترین فاصله را از این خط دارند. ابتدا به نظر می رسد نقطه ی (۱،۱) کمترین فاصله را با این خط دارد. ولی فاصله ی نقطه ی (۲،۱) از این خط کمتر است. نقطه ی (۳،۲) فاصله ی کمتری با این خط دارد. همچنین فاصله ی نقطه ی (۵،۳) از این هم کمتر است. این نقاط به همین ترتیب ادامه خواهند یافت و در زیر چند نقطه ی بعدی را که فاصله شان از این خط کمتر می شود را می بینید:

. . . ، (۵،۳۴) ، (۳۴،۲۱) ، (۲۱،۱۳) ، (۱۳،۸) ، (۸،۵) ، (۵،۳) ، (۳،۲) ، (۲،۱) ، (۱،۱)

صحت مطالب فوق به راحتی قابل بررسی است. با کمی دقت در مختصات این نقاط درخواهیم یافت که این مختصات از الگوی دنباله فیبوناچی پیروی می کنند . این نقاط را نقاط فیبوناچی می نامند.

عباس حسین پور



           

سلام

دبیر ریاضی ما آقای خادمی گفته که هر کس که 3 تا سوال در مورد دنباله هندسی یا حسابی که در کنکور طرح شده است .به کلاس بیاورد نمره می گیرد برای همان برای هم کلاسی هایم که مشتقانه دنباله سایتی راجب همین بودند.
 

نام سایت رو نوشتم کافی رویش کلیک کنید و در آن سوالات هر رشته رو که بخواهند در بیاورند.

                                                 http://www.noet.ir/noet/FullStory.aspx?gid=1&id=938 

                                                                                                         موفق باشید نویسنده مهران.ن



           

 سوالات کنکور امسال در تمامی رشته ها (ریاضی و فنی) را برای دانلود با فرمت PDFبرای شما گذاشته ام.

www.upload.iran-forum.ir/uploads/1309461788.zip

لینک بالایی سوالات رشته ی ریاضی و فنی دروس عمومی است .

www.upload.iran-forum.ir/uploads/1309444401.zip

لینک بالایی سوالات رشته ی ریاضی و فنی دروس تخصصی است .  

 حتما دانلود کنید حجم کمی دارد و باور کنید ضر نمی کنید . 


 توجه: به دلیل اینکه پاسخ نامه به صورت عکس می باشد و اندازه ی بزرگی دارد ، برای مشاهده ی کامل عکس را در کامپیوتر خود ذخیره کنید تا به صورت کامل نمایش داداه شود.
 

                                                                                                نویسنده مهران . ن 

                                                                                                 گرفته شده از سازمان سنجش

 



سلام

این سوال را حل کنید . در قسمت نظرات آنرا ثبت کنید . اگر نتونستید با مدیر وبلاگ هماهنگ کنید . حتما اسم خودتان را درج کنید .(درضمن هرکسی سوالی دارد می تواند به ایمیل من یا در قسمت نضر خواهی سوال کند مولف مهران)

سوال 1: اگر جملات چهارم و ششم و دوازدهم یک دنباله حسابی به ترتیب سه جمله متوالی از یک دنباله هندسی باشند قدر نسبت دنباله هندسی چند است ؟



           

دنباله ی اعداد (رشته اعداد): اعدادی می باشد که طبق نظم خاصی شیب سرهم به وجود می آورند. اعداد به چند دنباله تقسیم می شوند: 

دنباله اعداد طبیعی (N):               


دنباله اعداد صحیح (Z):                        

دنباله اعداد گویا (Q):                                                                    

 دنباله اعداد حسابی (W):                             


دنباله ی مربعی: دنباله ی مربعی که توان دوم اعداد طبیعی است.

...و36و25و16و9و4و1

این دنباله رابطه ی جالبی با دنباله حسابی اعداد فرد دارد. به عبارتی، مجموع اعداد فرد متوالی که از یک شروع می شوند، اعداد مربعی هستند.

                                                                                               

                                                                                            


همان طور که مشاهده می کنید مجموع اعداد فرد برابر با توان دوم اعداد فرد از یک تا عدد مورد نظر است.

دنباله ی مثلث: اعداد دنباله ی ...و28و21و15و10و6و3و1 مثلثی نامیده می شوند به دلیل آن که، این اعداد نماینده ی تعداد نقطه ها در آرایه ی مثلثی هستند:
                                                                          

 

 

به رابطه زیر در مورد دنباله ی مثلثی توجه کنید.       

 

                                                                                                      نویسنده مهران.ن



اعداد فیبوناچی

در ریاضیات سری فیبوناچی به دنباله‌ای از اعداد گفته می‌شود که بصورت زیر تعریف می‌شود:


غیر از دو عدد اول اعداد بعدی از جمع دو عدد قبلی خود بدست می‌آید. اولین اعداد این سری عبارت‌اند از:
۰٬ ۱٬ ۱٬ ۲٬ ۳٬ ۵٬ ۸٬ ۱۳٬ ۲۱٬ ۳۴٬ ۵۵٬ ۸۹٬ ۱۴۴٬ ۲۳۳٬ ۳۷۷٬ ۶۱۰٬ ۹۸۷٬ ۱۵۹۷٬ ۲۵۸۴٬ ۴۱۸۱٬ ۶۷۶۵٬ ۱۰۹۴۶٬ ۱۷۷۱۱

این اعداد به نام لئوناردو فیبوناچی ریاضیدان ایتالیایی نام گذاری شده‌است. 

دنباله فیبوناچی

در دوران حیات فیبوناچی مسابقات ریاضی در اروپا بسیار مرسوم بود در یکی از همین مسابقات که در سال ۱۲۲۵ در شهر پیزا توسط امپراتور فردریک دوم برگزار شده بود مسئله زیر مطرح شد:

«فرض کنیم خرگوش‌هایی وجود دارند که هر جفت (یک نر و یک ماده) از آنها که به سن ۱ ماهگی رسیده باشند به ازاء هر ماه که از زندگی‌شان سپری شود یک جفت خرگوش متولد می‌کنند که آنها هم از همین قاعده پیروی می‌کنند حال اگر فرض کنیم این خرگوشها هرگز نمی‌میرند و در آغاز یک جفت از این نوع خرگوش در اختیار داشته باشیم که به تازگی متولد شده‌اند حساب کنید پس از n ماه چند جفت از این نوع خرگوش خواهیم داشت.»

فرض کنیم xn تعداد جفت خرگوش پس از n ماه باشد، میدانیم که x۲=۱,x۱=۱، تعداد جفت خرگوشها در ماه n+۱ ام برابر خواهد بود با حاصلجمع تعداد جفت خرگوشهایی که در این ماه متولد می‌شوند با تعداد جفت خرگوشهای موجود(xn).اما چون هر جفت خرگوش که از دو ماه قبل موجود بوده هم اکنون حداقل دوماه سن خواهند داشت و به سن زادو ولد رسیده‌اند تعداد جفت خرگوشهای متولد شده برابر خواهد بود با xn-۱، پس خواهیم داشت:

x۱ = ۱ , x۲ = ۱ , xn + ۱ = xn + xn - ۱

که اگر از قواعد مذکور پیروی کنیم به دنباله زیر خواهیم رسید که به دنباله فیبوناچی مشهور است.

۱, ۱, ۲, ۳, ۵, ۸, ۱۳, ۲۱, ۳۴, ۵۵, ۸۹, ۱۴۴, ۲۳۳, ۳۷۷, ۶۱۰, ۹۸۷, ۱۵۹۷, ۲۵۸۴,…

فیبوناچی با حل این مسئله از راه حل فوق دنباله حاصل را به جهان ریاضیات معرفی کرد که خواص شگفت‌انگیز و کاربردهای فراوان آن تا به امروز نه تنها نظر ریاضی‌دانان بلکه دانشمندان بسیاری از رشته‌های دیگر را به خود جلب کرده.

رابطهٔ دنبالهٔ فیبوناچی به این شکل است:


برای مثال برای به دست آوردن جملهٔ دهم باید جملهٔ نهم (۳۴) و جملهٔ هشتم (۲۱) را با هم جمع کنیم که برابر ۵۵ می‌شود.

                                                                                             نویسنده مهران .ن

 



 متن رنگی کتاب ریاضی 2 ، مطمعا باش اگر یک فصل رو نگاه کنی هیفت میاد همه رو کپی نکنی .

چون فایل PDF حجم خیلی کمی داره.(زیر مگا بایت)

فصل 1 - الگو و دنباله

math-dept.talif.sch.ir/files/extract_file.php

فصل 2 - تابع

math-dept.talif.sch.ir/files/extract_file.php

فصل 3 - توابع خاص 

math-dept.talif.sch.ir/files/extract_file.php

فصل 4- توابع نمایی و لگاریتمی

math-dept.talif.sch.ir/files/extract_file.php

فصل 5 - مثلثات
 

math-dept.talif.sch.ir/files/extract_file.php

فصل 6 - ماتریس

math-dept.talif.sch.ir/files/extract_file.php

فصل 7 - ترکیبات

math-dept.talif.sch.ir/files/extract_file.php


                                                                                        نویسنده مهران .ن



بهترین نمونه سوال های امتحانی سال دوم متوسطه ریاضی و تجربی به صورت فرمت PDF، راحت می توانید دانلود  کنید همه ی فایل های PDF به دلیل اینکه فشرده اند حجم بسیار کمی دارند و همه به راحتی و با هر سرعتی می توانند دانلود کنند.

موفق باشید                              

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p19.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p20.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p28.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p26.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p17.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p18.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p22.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p23.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p25.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p27.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p24.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p29.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p13.gif

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p14.gif

www.epmath.ir/Exam/riyazi2-8.rar

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p34.pdf

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p30.pdf

 

 

www.epmath.ir/Exam/riyazi2p15.pdf
www.epmath.ir/Exam/riyazi2p33.pdf

سوالات اورده شده است به ترتیب از:
دبیرستان استاد شهریار زنجان -کتاب جدید - دیماه 88
مطالعه و دریافت نمونه سوال

دبیرستان استاد شهریار زنجان -کتاب جدید - دیماه 88
مطالعه و دریافت نمونه سوال

شاهد اراک - رشته ی تجربی - خرداد 87
مطالعه و دریافت نمونه سوال

شاهد اراک - رشته ی ریاضی - خرداد 87
مطالعه و دریافت نمونه سوال

دبیرستان شهید منتظری زنجان - خرداد87
مطالعه و دریافت نمونه سوال

دبیرستان استاد شهریار زنجان - خرداد 87
مطالعه و دریافت نمونه سوال

دبیرستان آفتاب اراک - خرداد 87
مطالعه و دریافت نمونه سوال

ایثارگران اراک - خرداد 87
مطالعه و دریافت نمونه سوال

شاهد اراک - رشته ی ریاضی - خرداد 86
مطالعه و دریافت نمونه سوال

شاهد اراک - رشته ی تجربی - خرداد 86
مطالعه و دریافت نمونه سوال

ایثارگران اراک -دی ماه 86 - تمام کتاب
مطالعه و دریافت نمونه سوال

شاهد اراک - فروردین 85
مطالعه و دریافت نمونه سوال

شاهد اراک - رشته ی تجربی - خرداد 85
مطالعه و دریافت نمونه سوال

دبیرستان شاهد پسران زنجان - خرداد 85
مطالعه و دریافت نمونه سوال

دبیرستان تیزهوشان زنجان (مرکز شهید بهشتی) - دی 85
مطالعه و دریافت نمونه سوال

دبیرستان نبی اکرم زنجان - خرداد 84
صفحه ی 1
صفحه ی 2

هماهنگ خارج از کشور - خرداد 84
دانلود

هماهنگ خارج از کشور - خرداد 84
مطالعه و دریافت نمونه سوال
دانلود

شاهد اراک - رشته ی تجربی - دی ماه 84
مطالعه و دریافت نمونه سوال

استان مرکزی - خرداد 83
مطالعه و دریافت نمونه سوال

استان اصفهان - دی ماه 83
مطالعه و دریافت نمونه سوال

                                                                                                       نویسنده مهران.ن
 

 




 

                                                                      به نام خالق خلق

این وبلاگ مطالب اموزنده ای در مورد ریاضی سال دوم نظری دارد(چون در سال دوم رشته ریاضی و تجربی یک نوع کتاب ریاضی دارد) این یک وبلاگ گروهی است و توسط بچه های کلاس دوم ریاضی نوشته شده است امید وارم از این وب راضی باشید.        

  در ضمن کلی از مسائل کنکور در این وب وجود دارد خوندنش ضرری نداره.

  توجه اگر علاقهمند به الکترونیک هستید من یک وبلاگ در مورد الکترونیک دارم اگر وقت کردید یک سری      هم  بهش بزنید.

                                    www.iran-electronic.loxblog.com

 

                                             نویسنده مهران         



           

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید امیدوارم از این وبلاگ بهره ی کافی را ببرید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ریاضی و آدرس sch.math.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 39689
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1